fredag 12 november 2010

Funderingar fram och tillbaks

Mina planer verkar gå i stöpet fullkomligt. Joy löper inte och det finns inte en tillstymmelse till löp hos henne. Tvärtom, har hon nu blivit väldigt harmonisk, har börjat äta ordentligt igen och lägger på sig lite. Förmodligen är hon som hennes mamma som löper en gång om året. Hennes mamma löpte i mars, hennes syster löpte i våras och inget mer sedan dess och Joy löpte faktiskt också i mars. Troligtvis har jag sådan otur att Joy löper i vår, säkert i mars och det är då den planerade parningen mellan Lucia och Demjan ska bli. Två kullar samtidigt här är något jag minst av allt önskar. D- och E-kullen fanns här samtidigt men de gick nästan omlott och träffade aldrig varandra. Det var ingen höjdare ändå. E-kullen vistades i ett rum tills D-kullen var leveransklar. I och för sig är det rummet stort, på 55 kvm, men det var inte bra. Jag vet att mina honor vill ha lugn, ro och harmoni omkring sig när de har kull och jag vill göra allt för att de ska få det.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Ska jag ha is i magen och hoppas att Lucia och Joy inte kommer i löp samtidigt i vår eller ska jag planera om... Jag har en överenskommelse med Demjans fodervärd att han ska kastreras efter parning med Lucia och en annan hona och den överenskommelsen ska hållas. Ska jag leta efter en annan hane till Lucia, para henne nu, så att det finns en chans att alla kullar går "omlott" och sedan köpa en avkomma efter Demjan och den andra honan (som är otroligt fin) och leta efter fodervärd... Men tänk om Lucia "drar igång" Joy så att även hon börjar löpa nu... Om Joy löper en gång om året måste hon paras på det löpet...

Å hjälp, det här är inte lätt...

4 kommentarer:

  1. Ja visst är det typiskt att det
    sällan går som man tänkt sig.
    Dessa katter kan konsten att göra som det passar dem och inte oss.

    Ibland kan det ju faktiskt bli ganska bra ändå av allt, men det är jobbigt då man måste sätta fart på hjärncellerna och tänka om.

    Hoppas att ni finner en lösning, eller
    att Joy sätter igång och löper plötsligt !

    Ha en skön helg.
    Kram Lena och sibbarna i Kåge.

    SvaraRadera
  2. Ja, min hjärncell jobbar för högtryck ;)

    Ha en skön helg, du också! Kramar.

    SvaraRadera
  3. Oj, ja inte är det lätta beslut att ta. Det är så svårt att planera då det ändå alltid är katterna som till slut bestämmer hur det ska bli, och då är det bara för oss simpla människor att gilla läget!! Lycka till vad du än beslutar!!

    SvaraRadera
  4. Kicki: Ja, så är det. Det är katterna som har det slutgiltiga beslutet och det blir en hel del funderande över hur man ska lösa det på bästa sätt. :) Tack, jag hoppas att det ska bli bra i slutändan.

    SvaraRadera

Bloggintresserade