tisdag 7 september 2010

Upp och ner

Den absoluta tjusningen med att ha kattuppfödning är när katten får ett bra hem, familjen älskar den som en familjemedlem och man får rapporter om hur bra den mår och hur bra allt går.

Tyvärr får man ibland rapporter som får luften att gå ur en, får höra saker som gör ont och som får mig att stanna till och fundera på att lägga ner hela uppfödningen. Och man tänker tillbaks på vad som sades när kattungen tingades. Löften som inte hölls. Inte vill man avla fram katter som far illa i sina hem. Det har varit just en sådan dag idag. Riktigt jobbigt, känns det.

10 kommentarer:

  1. Ja, jag håller med. Det bästa är när katten får ett bra hem, där den är en älskad medlem. Tråkigt när köpare inte hör av sig längre och som dessutom säger elaka saker. Stor kram på dig och du, lägg inte ner uppfödningen. Då låter du h*n vinna. *kram*

    SvaraRadera
  2. Gunilla: Mitt inlägg kunde nog misstolkas och jag har ju mailat dig. :)

    SvaraRadera
  3. Men vad är det nu som har hänt?
    Kattungar är ju våra "bebisar" som vi gör allt för att de ska komma till det rätta kärleksfulla hemmet.

    SvaraRadera
  4. man bör kanske också ta reda på fakta innan man brusar upp sig, o kanske lyssna på de som ringer o ber sin uppfödare om tips o råd.
    hoppas ni redde upp allt för den katten du pratar om kan jag säga, är den sista som far illa!!!!

    SvaraRadera
  5. Jag gav rådet att inte mula katten med sitt kiss eftersom det är djurplågeri. Kattägaren skrattade åt det. Jag gav rådet att kastrera katten för att den inte ska gå samma öde till mötes som sin pappa. Kattägaren sa att det inte är mitt beslut; att h*n själv tar beslutet. Jag vet inte att kattägaren egentligen har lyssnat till några av mina råd? Vilket, i så fall?

    SvaraRadera
  6. Oj, "mula katten med sitt eget kiss"???!!! Hur knäppa männsikor finns det där ute egentligen? Förstår verkligen att du reagerade Monica!!! Varför skaffa katt om man har en sådan inställning om djur?! SKRÄMMANDE!

    SvaraRadera
  7. Jag såg ett program förra veckan på Animal Planet, det handlade om hur illa många djur behandlas i Thailand. Bl.a så sprejade dom tigerkiss i ansikterna på tigrarna för att bryta ner dom psykiskt vilket är rena djurplågeriet enligt programmet...detta är precis samma sak och jag förstår att du är fruktansvärt ledsen Monica.

    SvaraRadera
  8. Visst blir jag ledsen! Jag fick precis mail från kattägaren där h*n inte anser detta som djurplågeri - utan som uppfostran, eftersom h*n älskar sin katt. Jag tror att h*n verkligen älskar sin katt och hoppas att h*n förstått att det är en fruktansvärd behandling efter att h*n har sett att fler reagerar. Mig lyssnade h*n inte på - och jag har inte nämnt här i bloggen vilken katt eller vilken ägare det gäller, vilket h*n tyckte att jag har.

    SvaraRadera
  9. Problembeteende är beteenden som kattägaren inte tycker om, men som är helt normala och har en funktion för katten. Kanske har kattägaren orealistiska förväntningar på sin katt.

    En könsmogen katt markerar för att
    1. Berätta att detta är hans revir.
    Och därmed hålla hanar borta.
    2. Locka till sig honor.

    Mular man då katten i sitt eget kiss, berättar man för den hur värdelös den är och på så sätt trycker ner dess självförtroende och man biter sig själv i svansen. För vem litar på en misshandlande förälder? Så katten slutar lita på matte och husse om man gör så.

    Enklast.. kan jag tycka i detta dubbla felbeteende, är att kastrera katten, då detta beteende är helt och hållet hormonellt styrt.
    Katten slipper tvingas markera,
    och familjen slipper tvingas förnedra katten.
    2 goda saker i en handling :)

    SvaraRadera
  10. Sussie: Jag tror inte att kattägaren läser här men jag hoppas verkligen att h*n insett att metoden är fel och att katten behandlas värdigt i fortsättningen. Och, naturligtvis, att katten kastreras.

    SvaraRadera

Bloggintresserade