måndag 10 januari 2011

Färgutfall i Joys kull

Jag känner alltid att jag måste ha koll på vad jag gör. Skulle aldrig kasta mig huvudstupa i saker utan att i alla fall lära mig så mycket jag kan om det och intressera mig för det (vilket ju underlättar för att man ska lära sig). Sitter därför just nu och repeterar lite om Himalaya-genen, som ju är den gen som ger blå ögon och de mörkare pointsen till den ljusare kroppen hos ragdolls och alla andra maskade katter, som birma, neva, siameser etc.

På min hemsida har jag skrivit att utfallet i parningen mellan Joy och Caspers kull blir bruna bicolour och colourpoints men det finns några OM där (som vanligt :) ). OM Joy bär på både vita fläcken-genen och vangenen så kan utfallet bli mitted och bicolour och inga colourpoints. OM Casper bär på blått så kan parningen resultera i blått. Joy bär konstaterat på chokladgenen (hon är DNA-testad) och OM Casper bär på blått kan det bli både choklad och lila.

En sak är i alla fall säker; ungarna föds vita. Sedan blir det spännande att se vad de utvecklar för färger. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade