fredag 20 maj 2011

Nu igen. Blir så ledsen.

På exakt samma plats där jag hittade grannens påkörda katt för något år sedan, ligger nu en jättefin sköldpaddsfärgad hona med mycket vitt. Hennes huvud och framben är oskadat och hon har bänt huvudet långt bakåt över ryggen, förmodligen i smärtor innan hon dog. Resten av kroppen är det inte mycket med och alla inälvor ligger utanför kroppen. Osmakligt att skriva, kanske, men det är just det här som händer med många katter som släpps ut vind för våg. Jag blir så ledsen och besviken över att de inte har mer värde för folk som skaffar katt, att folk inte vill ha mer koll över sin älskade (?) katt.

Sedan finns det ju katter som smiter men de brukar inte komma så långt om de inte är vana att vara ute. De få gånger mina katter har smitit utanför dörren blir de helt ställda, lägger sig platta och vet inte var de ska ta vägen. Tasha kan gömma sig under husvagnen men längre törs hon inte gå.

Ja, tragiskt är det i alla fall för den fina katt som fick sluta sitt liv ute på vägen en bit härifrån.

6 kommentarer:

  1. Blir så ledsen när jag läser sånt här, förstår inte heller att folk kan släppa ut sina katter... :(

    Håller tummarna för att det blir en härlig kull med kattungar. Önskar er alla en trevlig fredag och helg. *kram*

    SvaraRadera
  2. Åh, så ledsamt, ännu en katt överkörd, man blir lika ledsen och förtvivlad varje gång det händer.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så sorgligt... Jag har ju mina katter ute på dagarna om de vill, men vi bor där vägen slutar i änden av byn så det finns ingen trafik här förutom våra egna bilar. Trodde jag såg en gul katt ligga vid vägen på väg till jobbet härom veckan. Var tvungen att vända bilen och åka tillbaka ifall den fortfarande levde eller så. Det visade sig att det var en gulaktig papperpåse som tur var. Men jag förstår inte de som kör på en katt (eller vilket djur som helst för den delen) och inte stannar för att se hur det är med den. INGET djur ska behöva lida...

    SvaraRadera
  4. Cia: Ni bor så avsides och dina katter har ju visat i flera år att de stannar vid huset.

    Ja, det är hemskt att inte stanna när man kört på ett djur och jag vet ju inte säkert men jag tror att den här katten led en hel del innan den somnade in.

    SvaraRadera
  5. Hej Monica. Som jag skrev till dig i mail idag så smet Onix ut. Men han var förmodligen i närheten därför att när jag gick ut och lockade med matpåsen så stack han upp huvudet i gräset där han brukar vara. Så vi tror att han har varit i närheten hela natten, stora vägen ligger minst 1 km härifrån, och jag tror att han har hållit sig här eftersom han är kopplad och inte kommer så långt omkring. Vi har synat hela området + även ute på vägen, men hittade honom 25 m från huset. Jag hoppas alla kattägare har koll på sina älskade katter. Vi har restruktioner till våra hantverakare att dom ej får ha dörrarna öppna så att katterna ej kan smita ut. Kram från oss alla och nospussar från Sibbe

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att Onix kom tillbaks - men han är ju inte van att vara fritt ute, så han höll sig säkert i närheten av huset hela tiden. Han ville väl ha lite äventyr för en stund. :)

    Massor av nospussar tillbaka till Sibbe och nu ska jag lägga in bilderna på honom. :)

    SvaraRadera

Bloggintresserade