söndag 13 februari 2011

Vår "gammelkatt" Mimmi

I sommar är det 15 år sedan vi hittade vår katt Mimmi på en rastplats utanför Trollhättan. Hon var utmärglad, skadad, full av fästingar och fruktansvärt mager och vi lämnade in henne hos polisen i Trollhättan där de inte hade fått in någon efterlysning på henne. Hon skulle vidare till ett kattpensionat och sedan skulle det bli avlivning om ingen hörde av sig om henne. Så klart kunde vi inte låta henne avlivas och vi sa att hon gärna fick komma och bo hos oss i så fall.

Så blev det. Vi löste ut Mimmi från kattpensionatet och hon fick följa oss hem. Väl hemma tog vi henne till veterinär och hon fick antibiotika för den skada hon hade på nosen. Själva noslädret saknades och var endast ett köttigt sår. Veterinären trodde att hon var någonstans mellan 1-3 år och jag tror på det senare eftersom hon var så utmaskad. Jag hade tidigare haft en colourpointperser som vid ett års ålder inte hade den fulla maskning som Mimmi hade när vi hittade henne.

Matilda skulle fylla tre år när vi hittade Mimmi och de har växt upp tillsammans. Mycket kärlek och gos har det blivit under åren.

Mimmi verkar väldigt gammal den ena dagen för att nästa dag bete sig som en liten kattunge. De dagar hon är gammal och trött kommer alltid tankarna att hon snart inte finns med oss längre; att det är oundvikligt. Jag kan inte föreställa mig hur hårt det kommer att kännas den dagen.

Här är färska bilder på Matilda och Mimmi.


5 kommentarer:

  1. Mimmi och Matilda, lika vackra båda två!

    SvaraRadera
  2. Va kom inte min förra kommentar med??
    Fina dem är! Hjärtemoln:)

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder på både Mimmi och dotter. Roligt att se dottern också som tar så många otroligt fina bilder på era katter.

    Och en guldstjärna till er, för att ni tog hand om Mimmi den dagen för 15 år sedan när hon behövde någon som tog hand om henne.

    Kram från oss

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder på Matilda och Mimmi!

    Håller med Marie, guldstjärna till er för att ni tog hand om Mimmi. *kram*

    SvaraRadera
  5. Jag får tacka alla å Matilda och Mimmis vägnar :).

    Jag är glad att vi fick alla de här åren med Mimmi och hoppas att det finns många år kvar (även om jag egentligen inte tror det). Tänk, om hon ändå kunde berätta för oss vad som egentligen hade hänt henne den där gången för 15 år sedan.

    SvaraRadera

Bloggintresserade