tisdag 15 februari 2011

På tisdag

Om exakt en vecka, på tisdag, är Joy beräknad att föda. Hon har installerat sig fullständigt i bolådan, tillbringar mycket av sin tid där och när hon inte ligger där är hon väldigt omhuldande gentemot de andra katterna. Hon tvättar deras huvuden och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det eftersom det också kan vara ett dominansbeteende. Att Joy har fått hög rang, är det ingen tvekan om. För ett halvår sedan skulle ingen av katterna låta sig tvättas av henne. Det är väl det som är så fascinerande med en kattflock; att rang och beteenden kan ändras så från den ena dagen till den andra. Det kan också vara negativt och det är orsaken till att jag inte vill ha två kullar samtidigt. I och för sig har katterna 165 kvm att röra sig på men det kan ändå vara för trångt om två honor har var sin kull och börjar flytta på varandras ungar. Har hört om fall där ingen av honorna gett sig och ungen har förstås inte klarat sig. En annan risk är att en, för oss, liten obetydlig händelse som vi inte reflekterar över, kan sätta igång ett storbråk mellan två honor som har kull, som gör att de aldrig mer kan samsas. Den risken tar inte jag.

En kull i taget är alldeles lagom, både för katterna och oss.

2 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna att det i alla fall är två ungar! Här har jag en sprickfärdig Marussia och jag vill inte längre lämna henne ensam. Får se vem som får först. :) *kram*

    SvaraRadera
  2. Joy är allt annat än sprickfärdig. :)

    Jag tror att Marussia var beräknad tidigare än Joy så hon blir nog först. Spännande! Lycka till och jag håller alla tummar!

    SvaraRadera

Bloggintresserade