onsdag 25 augusti 2010

Kluven

Igår visade Bozza löpbeteende så fort man rörde henne och jag var säker på att hon skulle vara i höglöp idag. Om det hade varit normalt, så hade hon också det. Jag var förberedd på att idag skulle hon kräla och "vråla". Men nej. Idag visar hon exakt likadant beteende som igår, alltså ett svagt löp. Inte vet jag om det är på grund av att hon ätit p-piller så länge men jag blir osäker på om jag verkligen ska ta henne till Ivan idag, vilket bestämdes igår. Så länge jag inte klappar henne, syns inget löpbeteende alls. Om jag tar henne till Ivan och det är för tidigt, finns en stor risk att det lilla löp som finns helt avtar (eftersom Bozza är så blyg och fortfarande har lite men efter pensionatet) men det finns också en liten chans att Ivan "sätter igång henne".

Vid tidigare parningar har mina honor varit i riktigt höglöp och det känns konstigt att åka iväg med henne för parning när hon inte visar mer.

Om hon visar det här svaga löpbeteendet hela dagen, skulle det vara bäst att vänta några dagar. I så fall kanske hon är i höglöp nästa vecka. Är Ivan upptagen då, får man helt enkelt vänta till nästa löp.

Det är så svårt att veta hur jag ska göra.

9 kommentarer:

  1. I juli då jag parade Nessa betedde hon sig EXAKT så som du beskriver. Kom aldrig in i något höglöp men lyfte rumpan och trampade då jag klappade henne över ryggslutet. Men i övrigt var hon som vanligt och inga avgrundsvrål eller liknande. På dag 3 hämtade jag i alla fall hem hanen (Nessa är väldigt mammig så jag valde att ta hem honom i stället) De fick vara i olika rum över dagen för att jag tänkte att Nessa kanske skulle känna hans lukt och höra honom och han henne. På kvällen ropade Nessa en gång, och på natten ville han ut så då fick de träffas ett par timmar och nosa på varandra. Han sjöng och uppvaktade. Sen särade jag dem och på morgonen släppte jag ihop dem igen. Efter 10 minuter såg vi den första parningen, och nu är hon dräktig och väntar smått om en månad. Oj, en hel novell detta, men det jag ville säga är att de kanske inte alltid beter sig super-löpigt även om de är redo! Lycka till!!! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du ska åka idag och lämna henne hos Ivan, blir det ingenting får du göra ett nytt försök vid nästa löp.

    SvaraRadera
  3. Kicki: Bozza är också mammig. Sedan väldigt försynt och hon har fortfarande men efter pensionatet. Därför finns det stor risk att hon inte släpper till om jag åker iväg när hon löper så lite. Om hanen skulle ha kommit hit, är jag nog också ganska säker på att det skulle vara annorlunda.

    Lotta: Jag vet ganska säkert, när det gäller Bozza, att om det inte blir något, blir det ytterligare en skräckupplevelse för henne och jag tror inte att det går en nästa gång då. Hade det varit Lucia, hade jag inte tvekat, men Bozza är så fruktansvärt blyg och hämmad när hon kommer någon annanstans - även i höglöp. Eftersom hon inte är i höglöp (vilket jag trodde att hon skulle vara idag) är det det som gör mig så osäker.

    SvaraRadera
  4. Kan du inte få låna hem Ivan??

    SvaraRadera
  5. Kicki: Nej, Ivan är åksjuk :(. Jag har i alla fall bestämt mig för att avvakta några dagar och se om hon kommer i höglöp. Annars får jag vänta tills nästa löp. Känns skönt att ha tagit beslutet, jag kände mig så förvirrad ett tag. :)

    SvaraRadera
  6. Oj, det var ju inget vidare att bli åksjuk! Stackaren ... Håller tummarna för att hon kommer igång riktigt snart då!!!

    SvaraRadera
  7. Kommer inte ihåg om du bor nära Ivan? Har du möjlighet att vara där med Bozzan en dag? I så fall kan man ju kanske "lura" Bozza, dvs klappa upp henne. Jag som hittills åkt långt får ju fara redan dag 1 ell 2 Jivara har löpt och sen dröjer det ett tag innan hon släpper till.

    Men jag tror du gör klokt lita på dig och tänka på Bozza, så hon inte blir rädd för senare parningar. Hoppas att hon snart börjar löpa rejält. *kram*

    SvaraRadera
  8. Ivan bor i Uppsala, ca 8 mil härifrån. Tack för tipset. Nu får vi vänta eftersom Bozza inte visar något som helst löpbeteende idag. :(

    SvaraRadera
  9. Jag hade fel. Löpbeteendet finns kvar och nyss var det lite starkare än tidigare. Kanske är hon ändå på väg in i höglöp.

    SvaraRadera

Bloggintresserade