torsdag 5 augusti 2010

"Efternamn"

I B-kullen var det så lyckat att pappan heter Bollinger Boy och jag kunde döpa kattungarna till namn som började på hans första bokstäver "Bo" men eftersom jag kör bokstavskullar, har det inte fungerat med de andra hanarna. I Ryssland döps ju barnen ofta efter sina fäders namn. Den tjej från Moskva som vi hade som sommarbarn var döpt efter sin pappa som heter Alexander. Hon hette Alexandrovna i efternamn. "novna" som namngiven. Jag har alltså kört efter samma princip. Hankattens namn och "novitj" för hanar och "novna" för tjejer.

Det har blivit väldigt långa namn på mina kattungar och på sistone har det varit en del problem. Exempelvis fick Darwins matte Eva inte plats med hans långa namn på inbetalningen till en utställning. Delizias stamtavla blev fel och fick skickas tillbaka eftersom namnet var långt och krångligt. I Pawpeds är nu Evita och Elektras namn felaktiga, då de där heter Romanova istället för Romanovna. Egentligen blir hela betydelsen fel och Romanova blir bara ett namn i sig och inte att de är namngivna efter Roman. Vet inte hur mycket jobb det är att ändra; vet inte om jag ska vara petig och skriva och berätta.

Har i alla fall bestämt mig för att skippa "efternamnen" i fortsatta kullar. Tror att det blir lättare för alla parter och pappans namn finns ju i stamtavlan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade