måndag 21 mars 2011

Min redovisning

Tänkte att det kunde vara lite kul för er som inte håller på med kattuppfödning att se hur en redovisning för just uppfödningen ser ut. Mina kostnader/inkomster för 2010 var inte riktigt "normala" eftersom jag hade 14 kattungar men här kommer ändå siffrorna.

Kattmat, kattsand, kattartiklar, leksaker m m 46 284,02 (jag hittade fler kvitton sedan förra inlägget här i bloggen)
Medlemsavgifter (inkl medlemsavgifter för kattungeköpare) 1755,00
Veterinärkostnader (kejsarsnitt, kattungebesiktningar, ultraljud, vaccineringar, HCM-tester, Joys öroneksem)
25 343,00
Stamtavlor (inkl ändringar i tre st stamtavlor) 1500,00
Apotekskostnader (avmaskningsmedel, medicin för Joys eksem) 1946,00
Försäkring (inkl dolda-fel-försäkringar) 6 399,00
Utställningsanmälningar 2 850,00
DNA-tester, blodgruppstester 2066,00
Inköp av 2 st katter (Smulan och Demjan) 16 000,00
Parningsavgift 1000,00
Klösmöbel (som egentligen tillhör post 1 men kom lite utanför) 470,18

Summa: 105 613,20

Då har jag inte räknat med bensinpengar till parningar, hämtningar av katter eller till utställningar. Jag har inte heller tagit med kostnad för burskynken etc.

Inkomst: Försäljning av 14 st kattungar 112 000 (Evita behöll jag och summan där ska egentligen vara 104 000, antar jag)

Det blev knappast plus i kassan men som jag sa förut; det är värt vartenda öre.

5 kommentarer:

  1. Det är lite skrämmande att se det svart på vitt, men nyttigt också, hur dyrt det egentligen är. Håller dock med dig, det är värt varenda öre! :D *kram*

    SvaraRadera
  2. Det är väl tur att det går ungefär jämt upp!

    SvaraRadera
  3. Gunilla: Man blir lite chockad över summorna... men det är det, som sagt, värt. :)

    Kicki: Allt är relativt. Visst blir det en förlust och Smulan gick jag ju back på med köpesumman 8000 kr. Det känns ju, förstås.

    SvaraRadera
  4. Ja det är en rolig hobby vi har och en hobby kostar. Kattungarna gör att jag orkar stiga upp ur sängen på morgonen.
    Men du måste haft högre kostnader på stamtavlorna när det är 14 kattungar?

    SvaraRadera
  5. Lotta: Ja, visst är det en härlig hobby!

    D-kullens stamtavlor gick på 2009 års redovisning så det var bara E-kullens stamtavlor + Fenix stamtavla och ändringar i Lucias, Elites och Evitas stamtavlor med under 2010.

    SvaraRadera

Bloggintresserade