måndag 29 augusti 2011

Lipton och katterna

Det har varit dåligt med blogginlägg här. Har helt enkelt fullt upp, mest med uppfostran av Lipton så att det fungerar med katterna här hemma. Att uppfostra honom när det gäller kattungarna, har jag slutat med. Jag har dem helt enkelt åtskilda och ägnar lika mycket tid åt dem alla. Det blev helt enkelt alldeles för hårda lekar från Liptons sida. Han tycker förstås att deras lekar ser kul ut och vill vara med. Jag lyckades få honom att förstå att han inte fick röra kattungarna. Lipton förstår "nej" och var duktig men då kom kattungarna istället fram, lekte med hans svans etc och det var helt enkelt inte rättvist mot Lipton som inte fick röra dem. Kattungarna kommer inte att bo kvar här och tills de flyttar, kan de inte alltid vara tillsammans med Lipton. Så klart får de vara med honom när vi har full uppsikt och vi ser till att Lipton inte blir lockad att leka med dem.

Sedan har vi sibirerna, som Lipton inte på något sätt "ger sig på". Varför, vet jag inte. Kanske har han fått sig en "åthutning" av dem. Lucia kan stryka sig mot honom och han står stilla, snällt, och bara tar emot goset.

Joy var hård mot Lipton när han kom. Nu har Lipton märkt att hon inte gör ont. Hennes klor är inte ute när hon daskar till honom. Joy har inget agg mot Lipton längre utan stryker sig också mot honom och han "naggar" henne i öronen och i pälsen. Joy verkar inte lida av det men jag måste se till att detta naggande slutar eftersom det kan blir värre, hårdare. Likadant gäller gammelkatten Mimmi. Hon visar tydligt att hon inte gillar detta naggande, fräser och daskar till - men det struntar Lipton fullkomligt i. Han har noll respekt för henne och jag vet inte varför? Beror det på att hon är 18 år och han känner att hon inte riktigt orkar?

Jag har i alla fall kommit en bra bit på väg. Lipton rör inte Joy eller Mimmi när jag är direkt i närheten. Däremot passar han fortfarande på när jag inte ser eller när telefonen ringer och jag blir upptagen i ett telefonsamtal. Det gäller bara att fortsätta och fortsätta. I skrivande stund passerade Mimmi honom utan att han gjorde minsta ansats att nagga på henne. Vi är en bra bit på väg, känner jag.

Eftersom inlägget här gäller Lipton, lägger jag in ovanstående på hans blogg idag. :)

Kattungarna är i alla fall otroligt gosiga, busiga, glada, matglada och nyfikna. Precis som det ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade