onsdag 25 april 2012

Föreläsning om kattbeteende

Har varit på föreläsning om kattbeteende ikväll. Föreläsare var kattbeteenderådgivare Susanne Hellman Holmström och föreläsningen var verkligen intressant.

En hel del nytt fick jag lära mig och här är en liten del av det:

Matskålar och vattenskålar ska vara så breda att kattens morrhår inte tar emot kanterna.

Svängdörren i kattlådor med huv bör tas bort eftersom katten känner sig otrygg med det instängda.

Att katter ibland krafsar vid maten beror på att den vill gömma den och inte att den smakar illa.

Katter som ligger med trampdynorna mot underlaget känner otrygghet (beredda att fly).

Röda katter och sköldpaddsfärgade katter är mer intelligenta än katter med andra färger.

Hankattungar föredrar brottningslekar mer än honkattungar. Beteendet fortsätter hos den nya ägaren som ibland får erfara att hankattungen anfaller fötter och ben. Detta kan fortsätta upp till 1,5 års ålder.

Det var mycket, mycket mer nytt man fick lära sig och jag rekommenderar verkligen föreläsningen.

Idag fyller H-kullen 13 veckor och eftersom Hercules fortfarande finns kvar, kommer vi att ta bilder på honom imorgon, då han också ska ombesiktigas. Han väger idag 1953 g och han blir så ompysslad av både mamma Lucia, tant Joy och kompisen Lipton. Igår låg de alla tre runt honom och han låg i mitten, myste och spann. När jag hämtade kameran för att filma, gick Lucia och Joy iväg men Joy kom tillbaka efter en stund för att tvätta honom.

Det blev en film på Lipton och Hercules. (Jag säger åt Lipton att sluta tvätta Hercules öron och han lyssnar förstås :))


Sedan kommer alltså Joy tillbaks:



2 kommentarer:

  1. Vaddå smartare? Då har nog jag bara fel färg för jag är supersmart. Måste inte Joy hosta upp väldigt många röda hårbollar, så mycket som hon tvättar Hercules?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart att du är supersmart trots färgen, Findus. :)

      Som tur är fäller inte Hercules någon päls än. Annars hade nog Joy varit väldigt röd i magen nu. :)

      Radera

Bloggintresserade